Memento Mori bestaat 90 jaar

Uitvaartvereniging Memento Mori uit Zuidwolde is 90 jaar geleden ontstaan uit naoberschap. Het leidde er zelfs toe dat de vereniging op de erfgoedlijst van het Nationaalinventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed Nederland staat. Het is een leuk weetje, maar voor het bestuur van de vereniging zijn de korte lijnen met de leden veel belangrijker. 'We hebben geen winstoogmerk, we werken op basis van solidariteit', zegt voorzitter Fedde Mulder. Om maar direct een misvatting uit de wereld te helpen. 'Wij zijn geen verzekering, maar hanteren ook geen commerciële tarieven. Alles gebeurt bij ons op kostprijs, de leden betalen contributie en kunnen van ons diensten in natura verwachten', verduidelijkt Mulder. Het was 18 mei 1928 dat zo'n twintig bewoners van buurtschap Steenbergen bij elkaar kwamen in het café van de weduwe A. Snijder, om een begrafenisvereniging op te richten. Ze deden dat vooral uit naoberschap, om elkaar te helpen als er wat gebeurde. Bij een sterfgeval kwamen de naobers in actie en had iedereen wel een taak. Van het afleggen van de overledene, het timmeren van een kist tot het luiden van de kerkklokken.

memento mori zuidwolde drenthe

VOORLOPER
Het buurtschap Steenbergen was voorloper, later sloten andere buurtschappen aan. Linde, Vuile Riete, Ten Arlo en De Weide, wat betekende dat al driehonderd gezinnen lid waren. Kerkenbosch kwam erbij in 1947 en dat betekende een flinke uitbreiding van het ledenbestand. In 2013 sloot ook Drogteropslagen zich bij de vereniging aan. Tijden zijn wat dat betreft wel veranderd in negentig jaar. Zo heeft Mememto Mori nu een uitvaartverzorger, een aulabeheerder en een administratiekantoor en regelen de bestuursleden de nodige administratieve zaken. Het aantal begrafenisverenigingen wordt kleiner, grote partijen winnen steeds meer zieltjes. Daarom ook gaat het om een uitstervend ras en staan dergelijke verenigingen op de erfgoed lijst. Memento Mori echter is verre van dood en is met ongeveer vierduizend leden zelfs de grootste vereniging van Zuidwolde. Het beschikt sinds 1975 over een eigen aula aan de Meppelerweg, die in 2015 nog uitgebreid werd gemoderniseerd.

NIET COMMERCIEEL
De bestuursleden weten als geen ander dat er in het uitvaartwereldje veel geld omgaat. 'Er wordt flink aan verdiend omdat het emotie is, alleen zijn wij niet commercieel. Het is wel een spanningsveld', geeft de voorzitter toe. Memento Mori mag statutair geen geld uitkeren, de complete uitvaart kan wel verzorgd worden waarbij het financiële voordeel flink op kan lopen. Uitvaartverzorger Björn Schmitz is een bekend gezicht geworden in het dorp en regelt de uitvaart voor de nabestaanden. Dat wordt gedaan in samenwerking met UGNA uit Coevorden, een familiebedrijf dat in het bezit is van het Keurmerk Uitvaartzorg.

DUBBELTJES
Lid zijn van een uitvaartvereniging gaat vaak van ouders op kinderen over. 'Grootouders hebben altijd dubbeltjes en kwartjes ingelegd. De kosten voor kinderen werden vaak langer doorbetaald door de ouders, ook als ze al volwassen waren. Lid zijn van Memento Mori hoorde er daarom gewoon bij.' Ze kijken onvoorwaardelijk positief naar de toekomst en schuwen investeringen zoals in de aula niet. 'We zijn heel flexibel. Het aantal crematies neemt al jaren toe. Je kunt bij ons ook de plechtigheid in de aula doen, waarvoor een heel dagdeel beschikbaar is, waarna de crematie later bijvoorbeeld in Meppel of Hoogeveen plaatsvindt. Ook mensen die geen lid zijn van onze vereniging kunnen gebruik maken van onze diensten en ons uitvaartcentrum. We zijn er voor iedereen en een stuk goedkoper dan de grote uitvaartverzekeraars', zegt Fedde Mulder beslist.